'Nieuw deeltje ontdekt in deeltjesversneller LHC'

Wetenschappers hebben een nieuw soort deeltje ontdekt in de deeltjesversneller van de Cern bij Genève.

Het gaat om een zogenoemde pentaquark, een deeltje dat slechts gedurende zeer korte tijd bestaat.

Dat melden onderzoekers van de deeltjesversneller LHC in Genève in het wetenschappelijk tijdschrift Physics Letters B.

Over het bestaan van de pentaquark werd al lange tijd gespeculeerd. In 2008 geloofden de meeste onderzoekers nog dat het deeltje niet kon bestaan.

Exotisch

Pentaquarks zijn opgebouwd uit vijf kleinere bouwstenen: quarks. Dat is bijzonder. Protonen en neutronen - de deeltjes waaruit bijna alle massa op aarde bestaat - zijn namelijk opgebouwd uit slechts drie van die bouwstenen.

De pentaquark is dan ook een zeer exotisch deeltje dat niet gemakkelijk is te 'vangen', zelfs niet met een deeltjesversneller. Het verschijnt steeds maar heel even en verdwijnt dan weer.

Toch vermoedden wetenschappers het bestaan van de pentaquark al langer. De aanwezigheid van het deeltje kan namelijk de wisselwerking tussen andere deeltjes op aarde verklaren.

Gegevensstroom

De eerste fysieke aanwijzingen voor de aanwezigheid van pentaquarks kwamen aan het licht tussen 2009 en 2012. In de gegevensstroom die wordt geproduceerd door de deeltjesversneller Large Hadron Collider (LHC) in Genève zagen onderzoekers twee onbekende objecten verschijnen die respectievelijk 4,38 en 4.45 gigaelektronvolt wogen.

Dat gewicht duidde toen al op een nieuw deeltje, maar lang werd ook gedacht aan een meetfout.

Begrip

Woordvoerder Guy Wilkinson van het LHC is verheugd dat het bestaan van de pentaquark nu zeker lijkt.

"De pentaquark is niet zomaar een nieuw deeltje, het kan quarks verenigen. En quarks zijn de bouwstenen van de protonen en neutronen die we allemaal kennen", verklaart hij op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Nature. "Door de eigenschappen van een pentaquark te bestuderen, zullen we straks beter begrijpen hoe de neutronen en protonen worden samengesteld waarvan we allemaal zijn gemaakt."

Het onderzoek dat het bestaan van de pentaquark bevestigt, moet nog wel worden gecontroleerd door andere wetenschappers.