'Blinde grottenvissen en mensen delen specifiek gen voor overgewicht'

De zogenoemde blinde grottenvis uit Mexico gaat zich te buiten aan voedsel door een genmutatie die ook bij mensen met overgewicht voorkomt, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De vis van de soort Astyanax mexicanus kan in tijden van voedselschaarste maanden overleven zonder te eten, maar eet zich in tijden van overvloed tonnetje rond.

De oorzaak van deze vreetbuien ligt in een genmutatie die ook bij mensen voorkomt.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Harvard in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Genmutatie

De onderzochte vissen zijn blind en leven in donkere grotten waarin het voedselaanbod sterk varieert. Waarschijnlijk hebben ze daarom in de loop van de evolutie gedrag ontwikkeld waarbij ze elke kans op een maaltijd aangrijpen.

De wetenschappers analyseerden de dna-volgorde van de blinde grottenvis en verwante vissen die in rivieren in de openlucht leven en geen vreetbuien kennen. Bij de grottenvis vonden de wetenschappers een genmutatie, die bij mensen soms ook voorkomt en dan voor overgewicht zorgt.

Door deze mutatie in het gen MC4 wordt er minder leptine aangemaakt in het lichaam van de vissen. Leptine is een hormoon dat bij zowel mensen als dieren de eetlust onderdrukt. De grottenvissen kunnen zich door de mutatie waarschijnlijk klem eten aan voedsel zonder dat ze het gevoel krijgen vol te zitten.

Gezond

Gek genoeg blijven de vissen in tegenstelling tot mensen met obesitas gezond. Ze hebben geen verhoogde sterftekans door hun overgewicht. De onderzoekers willen uitzoeken hoe dat komt door het dna van de dieren nog grondiger te onderzoeken.

Ze hopen dat er op basis van het onderzoek uiteindelijk een medicijn kan worden ontwikkeld dat mensen helpt om ondanks obesitas toch gezond te blijven.

"Bepaalde mechanismen in deze dieren kunnen misschien leiden tot nieuwe inzichten in het metabolisme en de gezondheid van mensen", verklaart hoofdonderzoeker Clifford Tabin op nieuwssite ScienceDaily.