'Hommels kunnen klimaatverandering niet bijhouden'

Hommels zijn niet in staat om op tijd te vluchten voor klimaatverandering, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De insecten, die een voorkeur hebben voor relatief koele gebieden, kunnen steeds moeilijker overleven in het zuiden van Europa en Noord-Amerika.

Tegelijkertijd slagen de hommels er niet in om hun leefgebied wat op te schuiven naar het noorden.

Dat melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Observaties

De onderzoekers baseren hun bevindingen op 420.000 gedocumenteerde observaties van hommels tussen 1901 en 2010. Het gaat om waarnemingen van 67 verschillende soorten, waarvan er 31 in de Verenigde Staten voorkomen en 36 in Europa.

Uit het onderzoek blijkt dat de insecten in het zuiden van deze twee continenten snel leefgebieden verliezen, omdat het er te warm wordt.

De meeste diersoorten wier leefgebied opwarmt, migreren een stukje naar het noorden. Maar de hommels lijken daar niet toe in staat. Ze worden niet vaker waargenomen in noordelijke delen van Europa en de Verenigde Staten.

Vacht

Hoofdonderzoeker Jeremy Kerr van de Universiteit van Ottawa vermoedt dat de insecten simpelweg te snel afsterven in het zuiden om nog naar het noorden te kunnen migreren. "Ze veroveren niet snel genoeg nieuw territorium om de snelle temperatuursverandering bij te houden", verklaart Kerr op nieuwssite New Scientist.

Hommels zijn in tegenstelling tot de meeste insecten niet in de tropen geëvolueerd, maar in gematigde gebieden. Ze hebben daardoor een relatief dikke vacht en zijn minder goed bestand tegen hoge temperaturen.

"Hun lichaam heeft niet de capaciteit om met hitte om te gaan", aldus Kerr. "Ze kunnen er simpelweg niet tegen als het te lang warm blijft."