Wetenschappers maken donkere materie zichtbaar

Astronomen van onder meer de Leidse Sterrenwacht zijn erin geslaagd om donkere materie in beeld te brengen.

Het gaat om een groep sterrenstelsels op 5,5 miljard lichtjaar afstand van de aarde.

Uit metingen van het licht dat vanaf de sterren naar de aarde reist, blijkt dat de stelsels zich middenin een grote wolk donkere materie (het roze gebied op de foto) bevinden.

De bevindingen zijn onderdeel van een serie wetenschappelijke studies die zijn gepubliceerd in verschillende tijdschriften.

Telescoop

Ongeveer 85 procent van het universum bestaat uit donkere materie. Deze materie moet volgens berekeningen van astronomen bestaan om het heelal in zijn huidige vorm te kunnen verklaren, maar is onzichtbaar.

Een internationaal team van wetenschappers bestudeerde in de afgelopen jaren opnames van verschillende verafgelegen sterrenstelsels die in kaart waren gebracht met onder meer de VLT Survey Telescope in Chili.

Ze berekenden hoe het licht van de sterren afbuigt op weg naar de aarde onder invloed van wolken donkere materie. Op basis van de uitkomsten konden ze de plaats en grootte van zo'n wolk bepalen.

Theorie

Volgens de wetenschappers bevinden de sterrenstelsels zich op een logische plek ten opzichte van de donkere materie.

"De theorie over de formatie van sterrenstelsel voorspelt dat ze naar binnen worden gezogen en samenklonteren in het centrum", verklaart onderzoeker Koen Kuijken. "Nooit eerder is deze theorie zo goed onderbouwd met observaties als nu."

"Interessant genoeg bevindt het meest heldere sterrenstelsel zich altijd in het midden van een klomp zwarte materie", aldus hoofdonderzoeker Massimo Viola van de Leidse sterrenwacht op nieuwssite EurekAlert.

De wetenschappers zullen in de komende maanden veel meer donkere materie zichtbaar proberen te maken met behulp van telescoopbeelden.