Nieuw computersysteem kan sterrenstelsels herkennen

Britse wetenschappers hebben een computersysteem ontworpen dat zelfstandig sterrenstelsels in kaart kan brengen.

De computer kan met behulp van kunstmatige intelligentie razendsnel verschillende vormen van sterrenstelsels herkennen.

In de toekomst zou het systeem kunnen worden ingezet bij het op grote schaal bestuderen van beelden die zijn gemaakt door ruimtetelescopen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Hertfordshire in een nieuwe studie.

Bolvorm

De wetenschappers testten de software met foto's van de Hubble Space Telescoop waarop een grote hoeveelheden sterrenstelsels zijn te zien.

Deze sterrenclusters komen voor in verschillende vormen. De meeste zijn spiraalvormig zoals de Melkweg, maar er zijn bijvoorbeeld ook elliptische sterrenstelsels die meer een bolvorm hebben.

Het computersysteem was in staat om de verschillende vormen zelf waar te nemen, zonder te zijn voorgeprogrammeerd. Vooral dat laatste is bijzonder.

"Een mens die naar dit soort ruimtebeelden kijkt, kan intuïtief verschillende soorten objecten op de foto's aanwijzen zonder vooraf informatie te hebben gekregen. We hebben nu een machine geleerd om datzelfde te doen", verklaart hoofdonderzoeker James Geach op de nieuwssite van de Royal Astronomical Society.

Tumoren

Het computersysteem kan in de toekomst worden ingezet bij onderzoeken met ruimtetelescopen waarbij zoveel beelden worden geproduceerd dat er niet genoeg wetenschappers zijn om alles te bekijken. "Bij dat soort studies kunnen mensen met geen mogelijkheid alle gegevens bestuderen", aldus Geach.

Het apparaat kan volgens de wetenschappers echter ook van pas komen bij toepassingen buiten de astronomie, zoals het opsporen van tumoren op röntgenfoto's.