Onderzoekers vinden nieuwe manier voor doden malariaparasiet

Wetenschappers hebben in kaart gebracht hoe malariaparasieten zich in leven houden in de bloedstromen van hun slachtoffers. Deze ontdekking kan leiden tot nieuwe behandelmethodes voor malaria.

De studie van de universiteit van Leicester en de London School of Hygiene & Tropical Medicine wordt dinsdag gepubliceerd in Nature Communications, schrijft Phys.org.

De onderzoekers vonden een belangrijk eiwit: een kinase enzym. Wanneer dit eiwit op de korrel wordt genomen met gerichte medicatie, stopt dat de ziekte.

Malaria wordt veroorzaakt door een parasiet die in een geïnfecteerde mug leeft en via een beet wordt overgebracht naar de mens. In het menselijk lichaam gebruiken de parasieten een ingewikkeld biologisch proces om rode bloedcellen binnen te dringen.

Nadat ze het sleuteleiwit dat de parasieten in staat stelt te overleven binnen rode bloedcellen identificeerden, konden de onderzoekers de werking van dat eiwit blokkeren. Dit resulteerde in de dood van de parasiet.

Doorbraak

Coauteur van de studie professor Andrew Tobin van de universiteit van Leicester noemt de ontdekking "een doorbraak" voor onze kennis over de manier waarop malaria te werk gaat. "We hebben het proces onthuld dat malaria laat overleven in onze bloedbaan. Als we dat proces met gerichte medicatie kunnen onderbreken, hebben we iets dat malaria een halt toeroept zonder giftige bijwerkingen."

Jaarlijks sterven naar schatting zeshonderdduizend mensen aan malaria.  De ziekte is hiermee een van de dodelijkste ter wereld. Het overgrote deel van de slachtoffers betreft kinderen in Afrika, het werelddeel waar 90 procent van de ziektegevallen optreedt.

Volgens sommige wetenschappers is grofweg de helft van alle mensen die ooit hebben geleefd overleden aan de gevolgen van malaria.