Vijf 'superzware' zwarte gaten ontdekt

Vijf gigantische zwarte gaten zijn ontdekt door astronomen van de Britse universiteit van Durham. Voorheen waren die aan het zicht onttrokken door stof en gassen.

De ontdekking wordt gepubliceerd in het julinummer van The Astrophysical Journal.

Volgens de wetenschappers suggereren de resultaten van hun onderzoek dat er miljoenen meer "superzware" zwarte gaten in het universum zijn dan eerder werd aangenomen.

Superzware zwarte gaten zijn krachtige kosmische ‘afvoerputjes’, die materie uit de omliggende ruimte naar binnen zuigen tot een punt van oneindige dichtheid. Dat punt is gevormd uit de samengedrukte massa van honderdduizenden tot miljarden zonnen.

De superzware zwarte gaten hebben meer massa dan 'reguliere' zwarte gaten. Ze bevinden zich meestal in het centrum van sterrenstelsels.

Monsters

De zwarte gaten werden ontdekt door de Nuclear Spectostropic Telescope Array (NuSTAR) van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Deze telescoop is bevestigd aan een satelliet, die zich in een baan rond de aarde bevindt.

Dankzij die positie kan de NuSTAR stralen met veel hogere energieniveaus zien dan telescopen op het planeetoppervlak, waardoor zwarte gaten op vele lichtjaren afstand kunnen worden gevonden.

"We wisten al heel lang van het bestaan van de superzware zwarte gaten die niet worden verhuld door stof en gassen, maar we vermoedden dat er veel meer bestonden", legt hoofdonderzoeker George Lansbury uit.

"Dankzij NuSTAR zijn we er voor de eerste keer in geslaagd deze verborgen monsters duidelijk te zien. We hebben er maar vijf gezien, maar als we die resultaten extrapoleren naar de rest van het universum, is het geschatte aantal enorm."