'Zeven tijgersoorten moeten worden geschrapt'

Zeven van de negen bestaande tijgersoorten zouden moeten worden geschrapt uit de biologieboeken, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Tijgers moeten worden onderverdeeld in slechts twee soorten. Er zijn te weinig verschillen tussen de dieren om alle negen bestaande soorten te handhaven.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

Door soorten te schrappen kunnen de dieren mogelijk ook beter worden beschermd tegen uitsterving.

Botten

De wetenschappers uit onder meer Duitsland en Denemarken kwamen tot hun bevindingen door alle bestaande literatuur over tijgersoorten te bestuderen. Ook brachten ze de uiterlijke en genetische kenmerken in kaart van tijgerbotten en skeletten die worden tentoongesteld in musea.

Het onderzoek wijst uit dat er niet genoeg verschillen zijn te vinden tussen tijgers om de dieren in een groot aantal verschillende soorten op te delen.

Alleen de tijgers die op het Indonesische eiland Sumatra leven, hebben afwijkende genetische en lichamelijke kenmerken ten opzichte van de dieren die op het vaste land leven.

Volgens de wetenschappers moet daarom voortaan worden gesproken van slechts twee soorten: continentale tijgers en Sumatraanse tijgers.

Overbodig

Bekende soortennamen als Chinese tijger, Bengaalse tijger, Siberische tijger, Noord-Indochinese tijger, Maleise tijger, Balinese tijger en Javaanse tijger zouden daarmee overbodig worden.

Volgens de wetenschappers is het voor de bescherming van tijgers ook beter om de dieren in slechts twee soorten in te delen. "Als tijgers worden geclassificeerd in te veel verschillende soorten, kan dat leiden tot minder actie om de dieren voor de natuur te behouden", aldus hoofdonderzoeker Andreas Wilting op nieuwssite ScienceDaily.

Sommige van de nu gebruikte soorten zijn volgens hem namelijk al bijna opgegeven. "De tijgerpopulaties in het zuiden van China zijn bijvoorbeeld als zo uitgedund dat – wanneer je ze als een aparte soort bekijkt – ze bijna zijn uitgestorven."

Wilting hoopt dat zijn eenvoudige onderverdeling in twee soorten leidt tot een breder plan van aanpak om alle tijgers op aarde te beschermen.