'Archeologen ontdekken miljoenen hondenmummies in Egypte'

In een graftombe in de Egyptische dodenstad Saqqara, ten zuiden van Caïro, hebben archeologen miljoenen gemummificeerde honden ontdekt.

Dat staat in een studie die deze maand is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Antiquity.

Onderzoekers van de universiteit van Cardiff troffen de hondenmummies aan in de catacomben van een tempel die was gewijd aan Anubis, de jakhalshoofdige god van de dood.

Vele van de gevonden mummies verkeren volgens de onderzoekers in verregaande staat van ontbinding. Hoeveel mummies er precies gevonden zijn, komt niet uit het onderzoek naar voren.

De onderzoekers schatten dat er in totaal zo'n acht miljoen hondenmummies in de graftombe hebben gelegen. Door de eeuwen heen is echter een groot aantal meegenomen door grafrovers of gebruikt om akkers te 'bemesten'.

De archeologen telden het aantal mummies in een deel van de catacomben en gebruikten dat aantal om een schatting te doen naar de totale hoeveelheid mummies die de tombe ooit bevatte.​

Overblijfselen

"Het is heel moeilijk om gave, mooi ingepakte mummies te vinden", zei professor Archeologie Paul Nicholson van de universiteit van Cardiff tegen CNN.  "Wat je hier ziet, zijn de ontbonden overblijfselen van de mummies."

Naast de gemummificeerde honden troffen de onderzoekers ook overblijfselen aan van jakhalzen, vossen en valken, meldt The Independent.

Bruisend centrum

De tombe, die waarschijnlijk werd gebouwd in de vierde eeuw voor Christus, werd ontdekt in de negentiende eeuw, maar tot nu hadden archeologen geen idee hoeveel mummies de tempel bevatte.

Volgens de onderzoekers was het gebied in de oudheid een bruisend centrum van activiteit. De tempel van Anubis was het middelpunt van een bedevaartindustrie, met onder andere handelaren en fokkers die honden leverden voor mummificatie in de tempel.