Wetenschappers in Zweden hebben een bijzondere ontdekking gedaan toen ze de doodskist en het gemummificeerde lichaam van een bisschop uit de zeventiende eeuw scanden.

Aan de voeten van de geestelijke in de kist liggen de overblijfselen van een te vroeg geboren baby.

Dat meldt de Britse krant the Guardian zondag. Het gaat om Peder Winstrup die in de zeventiende eeuw onder andere bisschop van het Zweedse Lund was. Zijn gemummificeerde lichaam wordt gezien als een van de best bewaarde overblijfselen uit die eeuw.

De kist staat al zo'n 350 jaar in de crypte van de kathedraal van Lund en was al een paar keer eerder geopend, zonder dat de baby werd ontdekt.

Dna-onderzoek

De onderzoekers dachten door het scannen van de kist meer over de bisschop te weten te komen maar stuitten tot hun grote verbazing op de overblijfselen van de na ongeveer 6 maanden geboren baby.

De wetenschappers gaan dna-onderzoek doen om te kijken of de baby en de bisschop familie zijn. Een andere mogelijkheid is dat iemand de baby in de kist heeft gestopt om te zorgen dat het kind alsnog een christelijke begrafenis zou krijgen. Bijvoorbeeld omdat het kind voortkwam uit een buitenechtelijke relatie.