'Kangoeroes zijn bijna allemaal linkshandig'

Kangoeroes zijn in de meeste gevallen linkshandig, zo blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

De dieren gebruiken bij voorkeur hun linkerpoot bij het eten en als ze elkaar vlooien.

Daarmee zijn kangoeroes naast mensen en apen de enige soort waarbij een handvoorkeur is aangetoond.

Dat melden Russische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Reuzenkangoeroe

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door verschillende kangoeroesoorten in het wild te observeren, waaronder wallaby's en de grijze en rode reuzenkangoeroe.

Bij deze soorten bleek gemiddeld 95 procent van alle individuen voornamelijk hun linkerpoot te gebruiken, zo meldt  de Britse krant The Guardian.

Bij mensen is de rechterhand echter veel populairder dan de linkerhand. Ongeveer 90 procent van de wereldbevolking is rechtshandig.

Volgens hoofdonderzoeker Yegor Malshichev zijn mensen door zijn ontdekking nu niet langer de enige soort met zo'n sterke handvoorkeur. "We zijn niet meer alleen in het universum, we zijn met z'n tweeën: mensen en kangoeroes", verklaart hij op BBC News

Serieus

Volgens de wetenschapper wordt zijn studie ten onrechte niet erg serieus genomen door andere onderzoekers.

"Jammer genoeg vinden zelfs sommige van mijn collega's dat het bestuderen van een handvoorkeur bij kangoeroes geen serieuze wetenschap is", aldus Malshichev. "Maar nu we met een studie linkshandigheid hebben aangetoond in een andere tweepotige soort dan primaten, kan dat bijdragen aan het onderzoek naar de evolutie van zoogdieren."