'Gezang van nachtegaal verraadt opvoedkundige kwaliteiten'

Het gezang van mannelijke nachtegalen verraadt hoe goed de vogels voor hun nageslacht zorgen. Dat hebben Duitse onderzoekers ontdekt.

Nachtegalen die liedjes zingen met  gevarieerde coupletten en afwisselende tril-, fluit- en zoemgeluiden investeren relatief veel tijd in de opvoeding van hun jongen.

Ze brengen vaker voedsel naar het nest van hun nakomelingen dan mannetjes die een wat eentonigere zangstijl hebben.

Dat melden de onderzoekers van de Vrije Universiteit van Berlijn in het wetenschappelijk tijdschrift Evolutionary Biology.

Camera's

De wetenschappers bestudeerden bij hun onderzoek het gezang van 20 mannelijke nachtegalen in Duitsland in het paarseizoen. Nadat de vogels jongen hadden verwekt bij vrouwtjes, brachten de onderzoekers het gedrag van de vogels in kaart gebracht door videocamera's in de buurt van hun nesten te hangen.

Uit het onderzoek blijkt dat mannelijke nachtegalen de kuikens net zo vaak voeden als vrouwtjes (ongeveer 16 keer per uur). Maar er zijn wel grote onderlinge verschillen.

Vaders

Goede zangers bleken relatief veel tijd te stoppen in de opvoeding van hun jongen. "We waren verbaasd dat er een verband was tussen verschillende eigenschappen van hun liedjes en de energie die mannetjes staken in het brengen van voedsel naar het nest", aldus hoofdonderzoekster Conny Bartsch op nieuwssite Physorg.

Aangezien de studie kleinschalig was van opzet, moet er meer onderzoek worden gedaan om definitieve conclusies te trekken over het verband tussen zang en opvoedkundige kwaliteiten.

Het is al langer bekend dat vrouwelijke nachtegalen hun partner kiezen op basis van gezang. De nieuwe bevindingen suggereren dat de vrouwtjes op die manier vooral goede vaders selecteren.