Bevruchting van landbouwgewassen door wilde bijen is per jaar bijna 3.000 euro per hectare waard. Wereldwijd gaat het om "miljarden euro's" per jaar.

Dit blijkt uit een groot internationaal onderzoek, waarvan de resultaten dinsdag werden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

De onderzoekers volgden drie jaar lang de activiteiten van bijna 74.000 bijen van meer dan 780 verschillende soorten. Het team bekeek wereldwijd negentig projecten voor het volgen van bijenpopulaties op bijna veertienhonderd akkers.

Met het verbinden van een geldbedrag aan de resultaten willen de onderzoekers de aandacht vestigen op het belang voor onze natuurlijke voedselproductie van "dienstverlening binnen ecosystemen".

Honingbijen en wilde bijen nemen elk ongeveer de helft van de bevruchting van landbouwgewassen voor hun rekening. Wilde bijen voegen met 2.893 euro per hectare iets meer toe aan de landbouw dan de gedomesticeerde honingbijen (2.592 euro).

Opvallend is dat slechts 2 procent van de wilde bijen, de meest voorkomende soort, voor ongeveer 80 procent van de bevruchting van landbouwgewassen zorgen.

Bescherming

De andere wilde bijensoorten zijn niet van belang voor de landbouw, maar spelen wel  een cruciale rol binnen het ecosysteem. Hoofdonderzoeker David Kleijn van de universiteit van Wageningen zei tegen de Volkskrant dat het feit dat deze soorten niet direct nuttig zijn voor de mens, niet betekent dat we ze niet moeten beschermen.

"We moeten kwetsbare soorten beschermen omdat we ze belangrijk vinden", stelt Kleijn. "We moeten terug naar de ouderwetse morele argumenten. Die zijn de laatste jaren op de achtergrond geraakt - iedereen had het alleen maar over het nut van biodiversiteit. Het nutsdenken is prima, maar gebruik het niet als enige argument om de natuur te beschermen."