Honden negeren mensen die zich onbehulpzaam gedragen tegenover hun baasje. Dat zou blijken uit een nieuwe studie.

Als honden voedsel krijgen aangeboden van mensen die vlak daarvoor hun baasje weigerden te helpen in een rollenspel, nemen de viervoeters het voedsel vaak niet aan.

Dat suggereert dat de dieren beschikken over een vermogen om sociale samenwerking te herkennen bij mensen.

Tot die conclusie komen Japanse onderzoekers in een studie die binnenkort verschijnt in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Behaviour.

Toneelstukje

Bij het experiment waren 18 honden eerst getuige van een soort toneelstukje waarbij hun baasje een grote doos moest openen en daarbij hulp vroeg aan een omstander.

Vervolgens kregen de honden voedsel aangeboden van zowel deze omstander als een derde persoon die niet bij het rollenspel was betrokken.

Als de omstander weigerde om de hondenbezitter te helpen bij het openen van de doos, bleken de viervoeters het voedsel dat deze persoon aanbood daarna vaak te weigeren. De dieren liepen dan in de meeste gevallen naar de derde persoon in de kamer die een neutrale rol had.

Als de omstander hun baasje wel hielp, namen de honden veel vaker voedsel aan van deze deelnemer aan het experiment.

Inzicht

Het onderzoek moet eerst worden uitgevoerd met meer honden en proefpersonen voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken over het sociale inzicht van honden. Maar volgens hoofdonderzoeker Kazuo Fujita suggereert het experiment dat honden een verrassend goed vermogen hebben om sociaal gedrag van mensen te beoordelen.

"We hebben voor het eerst ontdekt dat honden de mensen in hun omgeving sociaal en emotioneel evalueren en daarbij niet alleen naar hun eigen belangen kijken", zo verklaart de onderzoeker in de Britse krant The Guardian.

Honden zijn daarmee uitzonderingen binnen de dierenwereld. Van chimpansees is volgens de wetenschappers bijvoorbeeld nog nooit aangetoond dat ze mensen kunnen beoordelen op hun gedrag jegens anderen.