Astronomen hebben een verre planeet ontdekt met een soort zonnefilter.

De planeet genaamd WASP-33 heeft een atmosfeer met een speciale laag waarin licht van een nabijgelegen ster wordt geabsorbeerd.

Het zonnefilter is vergelijkbaar met de stratosfeer rond de aarde, waarin zich de ozonlaag bevindt.

Dat melden onderzoekers van de NASA in het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal.

Stratosfeer

Het opmerkelijke verschijnsel op de verre planeet werd ontdekt met behulp van de ruimtetelescoop Hubble. Uit metingen blijkt dat de temperatuur in een specifieke laag van de atmosfeer rond WASP-33 naar beneden toe afneemt.

Bovenin de filterlaag is de temperatuur 3300 graden Celsius, onderin slechts 1650 graden.

Dat suggereert dat de speciale laag een deel van het licht van een nabijgelegen ster filtert, waardoor de kracht van straling wordt getemperd. De stratosfeer - een laag in de dampkring boven de aarde die begint op 17 kilometer hoogte - absorbeert zonlicht met ongeveer hetzelfde resultaat.

Ozon

"We hebben voor het eerst overtuigend bewijs voor het bestaan van een stratosfeer op een exoplaneet", aldus hoofdonderzoeker Korey Haynes op de nieuwssite van de NASA.

De grote vraag is hoe de zonnefilter rond de planeet precies werkt. De stratosfeer rond de aarde absorbeert zonlicht met moleculen als ozon en koolwaterstof. Die deeltjes kunnen echter niet bestaan in de atmosfeer van WASP-33.

De wetenschappers vermoeden dat het licht op de verre planeet wordt gefilterd door titaniumoxide.

Bekijk een filmpje van de planeet met zonnefilter