De zebramangoeste kan bepalen welke soortgenoten nauw aan hem verwant zijn. Dit helpt deze kleine zoogdieren om inteelt te voorkomen.

Dit staat in een onderzoek van de universiteit van Exeter, dat donderdag is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Molecular Biology, meldt Phys.org.

Inteelt kan een groot probleem zijn voor dieren zoals de zebramangoeste, omdat zij opgroeien in sociale groepen die voor een groot deel bestaan uit nauwe verwanten.

Dit is het eerste onderzoek dat suggereert dat sociale dieren andere strategieën kunnen toepassen om incest te voorkomen dan paren met leden van andere, niet verwante groepen.

Geur en geluid

De onderzoekers observeerden zestien jaar lang wilde zebramangoestes in Oeganda.

Ze ontdekten dat mannelijke mangoestes hun voortplantingsinspanningen richten op de vrouwtjes uit de eigen groep aan wie zij het minst verwant zijn. Bij andere diersoorten wordt inteelt meestal voorkomen door de voortplanting te staken of de groep te verlaten voor een niet verwante groep.

Hoewel de wetenschappers nog niet begrijpen hoe de mannetjes dit bepalen, denken ze dat de mangoestes de geuren of de individueel kenmerkende geluiden van vrouwtjes gebruiken om de mate van verwantschap te bepalen.