De vorig jaar opgegraven dinosaurus Dreadnoughtus is mogelijk toch niet de zwaarste dinosaurus die ooit heeft geleefd.

De plantenetende dinosaurus die vorig jaar werd opgediept in Argentinië was 26 meter lang en zou 59 ton hebben gewogen, zo verklaarden paleontologen destijds.

Uit een nieuwe berekening blijkt nu dat het dier waarschijnlijk slechts 30 tot 40 ton heeft gewogen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Liverpool in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Weefsels

De Britse wetenschappers maakten op basis van het vorig jaar opgegraven fossiel een computermodel van het skelet van Dreadnoughtus. Vervolgens berekenden ze de massa van de organen en het spier-, vet- en huidweefsel van het dier.

Deze zachte weefsels namen volgens de onderzoekers ongeveer 21 procent van het volume van de dinosaurus in beslag.

"Met het digitale model en op basis van gegevens over het gewicht van andere diersoorten hebben we vastgesteld dat dit wezen niet zo groot kon zijn als eerder is geschat", verklaart hoofdonderzoeker Karl Bates op de nieuwssite van de Universiteit van Liverpool.

Het nieuwe computermodel suggereert dat het gewicht van Dreadnoughtus hooguit rond de 40 ton lag en waarschijnlijk zelfs iets lager.

Zwaarste

De wetenschappers vermoeden dat het dier eerder te zwaar werd geschat, omdat het opgegraven fossiel toebehoorde aan een onvolgroeid dier dat beschikte over enkele botten die nog relatief groot waren in verhouding tot de rest van zijn lichaam.

Dreadnoughtus kan door de nieuwe studie niet langer worden beschouwd als de zwaarste dinosaurus die ooit heeft geleefd.

Ongeveer 70 miljoen jaar geleden kwamen in Zuid-Amerika namelijk ook plantenetende dinosauriërs voor van het geslacht Elaltitan. Deze dieren hadden een gewicht van rond de 42 ton.