Britse wetenschappers hebben bloedcellen van dinosaurussen aangetroffen in fossielen uit Canada.

De bloedresten bevonden zich in de gefossiliseerde botten van tenen en klauwen van acht verschillende dinosauriërs die ongeveer 75 miljoen jaar geleden leefden.

Behalve bloedcellen bevatten de fossielen ook collageen, een belangrijk bindweefsel in de huid van mensen en dieren.

Dat melden onderzoekers van het Imperial College in Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Elektronenmicroscoop

De bloedcellen en het collageen werden ontdekt in de dunste delen van de botresten met behulp van een elektronenmicroscoop.

Onderzoeker Sergio Bertazzo stuitte min of meer bij toeval op de bloedresten toen hij een klauw van een tweepotige vleesetende dinosauriër uit de groep theropoda onderzocht.

"Op een morgen zette ik de microscoop aan, vergrootte ik het beeld en zei ik tegen mezelf: 'wacht, dat lijkt op bloed", aldus Bertazzo in de Britse krant The Guardian.

Mensen

In eerste instantie dacht Bertazzo dat het ging om vervuiling. Hij vermoedde dat het bloed afkomstig was van een onderzoeker die het fossiel eerder had bestudeerd. Maar uit een vervolgonderzoek bleek dat de rode bloedcel niet menselijk was.

Ook in andere fossielen ontdekte Bertazzo bloedcellen. Verder stuitte hij in de rib van een nog ongeïdentificeerde dinosaurus op vezels met aminozuren die voorkomen in het bindweefsel collageen.

Tot nu toe werd aangenomen dat bloed en zachte weefsels niet te vinden waren in dinosaurusfossielen.

Kloon

In films als Jurassic Park is een druppel dinosaurusbloed al genoeg om een dinosauriër te klonen uit het genetisch materiaal in de bloedcellen. Zo ver zal het voorlopig niet komen in de realiteit, zo benadrukt hoofdonderzoekster Susannah Maidment.

De vondst van de bloedresten in de Canadese dinosaurusbotten heeft namelijk geen dna opgeleverd. "We hebben geen genetisch materiaal gevonden in de fossielen", aldus Maidment. "Ik zeg niet dat we het nooit zullen vinden, maar het probleem met dna is dat het nooit intact kan zijn na miljoenen jaren."