Een van de twee grote, doorlopende experimenten die worden uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC) van onderzoeksinstituut Cern in Zwitserland, is stilgelegd vanwege een defect.

Een woordvoerder van Cern bevestigt maandag aan NU.nl dat er technische problemen zijn met de Compact Muon Solenoid (CMS), een van de twee enorme detectoren die speuren naar nieuwe deeltjes na botsingen van protonen in de ring van de LHC.

"In de laatste twee weken ontdekten we een probleem met de koeling van de grote magneet in de kern van de CMS detector", aldus de zegsman.

"Die was vervuild geraakt door olie uit een compressor. Inmiddels is de box  verwijderd en schoongemaakt. We hopen hem vandaag weer aan de magneet te bevestigen."

Het defect trad op nadat de deeltjesversneller op 3 juni weer in gebruik werd genomen na 27 maanden buiten bedrijf te zijn geweest voor onderhoud en herziening.

Als alles volgens plan verloopt, wordt het experiment later deze week hervat.

Video: Herstart deeltjesversneller twee weken geleden

Higgsboson

Samen met collega-detector ATLAS was CMS betrokken bij de vondst van de higgsboson in 2012. Dit leverde de ontdekker van het deeltje, de Britse wetenschapper Peter Higgs, een Nobelprijs op.

CMS bestaat uit een enorme spoelmagneet, die een magnetisch veld van vier tesla opwekt - ongeveer honderdduizend keer de sterkte van het magnetische veld van de aarde. In combinatie met de stalen ombouw die de spoel op zijn plaats houdt, weegt CMS 14.000 ton. Het gevaarte is 21 meter lang, vijftien meter breed en vijftien meter hoog.

Het CMS experiment is een van de grootste wetenschappelijke samenwerkingsverbanden in de geschiedenis. Bij de bouw waren 4.300 wetenschappers en andere medewerkers uit 42 verschillende landen betrokken.