Oudste vogelresten uit supercontinent Gondwana ontdekt

Wetenschappers hebben in Brazilië het oudste fossiel ontdekt van een vogel die op het supercontinent Gondwana leefde.

De vogel leefde ongeveer 115 miljoen jaar geleden op de landmassa die werd gevormd door alle continenten die nu op het zuidelijk halfrond liggen.

Het dier had veel weg van een kolibrie en beschikte over twee bijzonder lange staartveren.

Dat melden onderzoekers van de Federale Universiteit van Rio de Janeiro in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Tanden

Het fossiel van de oervogel werd aangetroffen in het noordoosten van Brazilië en is vrijwel perfect bewaard gebleven. Zelfs het verenpatroon van het dier is nog enigszins zichtbaar.

"De vogel leek op een kolibrie", verklaart hoofdonderzoeker Ismar Carvalho op nieuwssite Phys.org. "Het dier had grote ogen, een met veren bedekt lichaam en twee lange staartveren. Verder zaten er tanden in zijn snavel."

Het lichaam van de vogel was ongeveer zes centimeter lang. De staart besloeg maarliefst acht centimeter. Een functie bij het vliegen hadden de lange staartveren echter niet, zo blijkt uit het onderzoek van de wetenschappers.

Partner

Vermoedelijk werd de staart alleen gebruikt voor sociale doeleinden. Zo konden de vogels waarschijnlijk andere individuen herkennen aan de staartveren, ook pronkten ze mogelijk met hun staart als ze naar een seksuele partner zochten.

De oerkolibrie is niet het oudste vogelfossiel dat ooit is ontdekt. In onder meer Duitsland zijn resten gevonden van Archaeopteryx.

Dit vogelachtige reptiel kwam ongeveer 150 miljoen jaar geleden voor op een prehistorische landmassa die destijds werd gevormd door de continenten van het huidige noordelijk halfrond. Op Gondwana kwam Archaeopteryx niet voor.