Wervelpatronen op maanoppervlak mogelijk door komeetinslagen

De mysterieuze, lichtgekleurde wervelvormen die te zien zijn op het maanoppervlak, zijn waarschijnlijk veroorzaakt door komeetinslagen.

Onderzoekers van Brown University in de Verenigde Staten hebben hiervoor nieuw bewijs gevonden. Hun bevindingen zijn gepresenteerd in het wetenschappelijk tijdschrift Icarus, schrijven buitenlandse media maandag.

De herkomst van de wervelingen is al jarenlang onderwerp van discussie onder astronomen. Sommige van deze kronkelige patronen van lichtgekleurde grond zijn duizenden kilometers lang.

De meeste wervelpatronen bevinden zich aan de donkere kant van de maan, maar de zogeheten Reiner Gamma-werveling kan met een telescoop worden waargenomen.

Maanlanding

De theorie dat de patronen worden veroorzaakt door komeetinslagen is niet nieuw. De kiem werd gelegd toen onderzoeker Peter Schultz beelden van de Apollo maanlandingen bestudeerde.

"Je kon zien dat het hele gebied rond de maanlanders gladder en feller gekleurd werd, omdat het gas uit de motoren het maanoppervlak schoonveegde. Zo kwam ik op het idee," zei Schultz tegen wetenschapswebsite Phys.org.

Geavanceerde modellen

Voorheen hadden onderzoekers niet de benodigde technische middelen om het verschijnsel te bestuderen. Tegenwoordig kunnen komeetinslagen worden gesimuleerd met geavanceerde computermodellen.

Schultz en mede-onderzoeker Megan Bruck-Syal ontdekten in die simulaties dat er na een inslag sporen achterbleven, die veel lijken op de wervelvormen op het maanoppervlak.

Volgens de computermodellen schuurt de atmosfeer van een komeet, bestaande uit een nevelige wolk van gas, de toplaag van het maanoppervlak weg. Dit gebeurt vlak voordat de komeet inslaat. Dat zou de kleur van de wervelpatronen verklaren. Volgens Schultz is waarschijnlijk een nieuwe maanmissie nodig om de theorie te bevestigen.