'Kleintandzaagvis kan zichzelf klonen'

De ernstig bedreigde kleintandzaagvis kan zichzelf klonen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Sommige jonge kleintandzaagvissen zijn genetisch gezien een kopie van hun moeder.

Dat wijst erop dat de dieren ter wereld zijn gekomen door maagdelijke voortplanting: een fenomeen waarbij vrouwtjes nakomelingen verwekken zonder dat er mannetjes aan te pas komen.

Amerikaanse onderzoekers komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Microsatellieten

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door bij 190 kleintandzaagvissen in Florida zogenoemde microsatellieten in hun DNA te analyseren.

Dit zijn kleine stukjes niet coderend DNA die kunnen verraden in welke mate de ouders van dieren aan elkaar gerelateerd zijn. Bij zeven zaagvissen konden de wetenschappers echter ook aan deze bijzondere stukjes genetisch materiaal afleiden dat de dieren genetisch identiek moesten zijn aan hun ouders.

"De kans is heel groot dat deze dieren geen vader hebben", verklaart hoofdonderzoeker Andrew Fields van de Stony Brook University in New York op nieuwssite New Scientist.

Uitsterven

Aangezien de kleintandzaagvis met uitsterven wordt bedreigd, is het voor vrouwtjes lastig een geschikt mannetje te vinden om mee te paren. Waarschijnlijk gaan de dieren daardoor over op maagdelijke voortplanting, ook wel parthenogenese genoemd.

Het is al langer bekend dat sommige vrouwelijke vissen en reptielen zich kunnen voortplanten zonder tussenkomst van een mannetje.

Gen

Waarschijnlijk zijn deze vrouwtjes drager van een gen dat speciale cellen produceert, waarmee ze hun eitjes kunnen bevruchten zonder dat er zaad aan te pas komt.

Dit vermogen lijkt erfelijk te zijn. Als een vrouwtje wordt geboren door maagdelijke voortplanting, geeft ze de genmutatie die parthenogenese mogelijk maakt later dus waarschijnlijk door aan haar jongen.