'Vliegen hebben besef van tijd'

Vliegen hebben besef van tijd, zo blijkt uit een nieuwe studie van Duitse wetenschappers.

Vliegen kunnen leren om een geur te associëren met een beloning op een bepaald tijdstip van de dag.De dieren lijken zich er in ieder geval van bewust te zijn of het ochtend of middag is.

Dat melden onderzoekers van het Duitse onderzoekscentrum Rudolf Virchow in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Appels

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door hongerige vliegen vlak voor een voedingsessie in de ochtend consequent bloot te stellen aan de geur van bananen. Als de insecten 's middags werden gevoed, werd dat aangekondigd met de geur van appels.

Na twee dagen leken de dieren hun voorkeur voor een bepaalde geur af te stemmen op het tijdstip van de dag.

Klok

Als ze 's ochtends werden geconfronteerd met zowel de geur van appels als bananen vlogen ze vaker in de richting van de banenlucht. 's Middags vertoonden de vliegen echter een sterke voor keur voor de appelgeur.

Volgens hoofdonderzoeker Martin Heisenberg is het besef van de tijd van de insecten niet onverklaarbaar. "De meeste organismen hebben een soort ingebouwde klok die hun gedrag gedurende de dag organiseert", verklaart hij in de Washington Post.

Bloemen

Het feit dat de vliegen hun gedrag kunnen aanpassen op basis hun interne klok biedt ze waarschijnlijk veel voordelen.

"In sommige bloemen is waarschijnlijk ook alleen voedsel te vinden op bepaalde tijdstippen van de dag", aldus Heisenberg. "En misschien zijn bepaalde natuurlijke vijanden van vliegen ook wel actiever gedurende bepaalde dagdelen."