'Aantal soorten panterkameleons vertienvoudigd door nieuwe studie'

Het aantal soorten panterkameleons op het eiland Madagaskar is in één klap vertienvoudigd door een nieuwe wetenschappelijke studie.

In totaal blijken er 11 verschillende soorten van de reptielen te bestaan, die zijn te herkennen aan de kleurpatronen op hun huid en de plek waarop ze leven.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Geneve in het wetenschappelijk tijdschrift Molecular Ecology.

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat alle panterkameleons tot dezelfde soort behoorden.

Regenboog

De panterkameleon is alleen te vinden op Madagaskar en enkele kleine omliggende eilandjes.

De hagedissen komen voor in veel verschillende kleurvarianten: letterlijk alle kleuren van de regenboog zijn vertegenwoordigd op de huid van de verschillende dieren. Hun camouflagekleuren hangen af van hun directe leefomgeving.

Genen

De onderzoekers van de Universiteit van Geneve onderzochten bij een expeditie op Madagascar 324 verschillende panterkameleons. Ze namen DNA af bij de dieren en maakten foto's om het kleurenpatroon op hun huid vast te leggen.

Uit hun onderzoek blijkt dat er een sterk verband bestaat tussen de genen en de kleuren van de dieren. De onderlinge verschillen zijn zelfs zo groot dat er kan worden gesproken van 11 verschillende soorten.

Bescherming

Die ontdekking kan gevolgen hebben voor de bescherming van de dieren, zo legt hoofdonderzoeker Michel Milinkovitch uit op nieuwssite Redorbit.

"Het in de gaten houden van 11 verschillende soorten is lastiger dan het managen van één wijd verspreide soort."