'Reusachtige groentesoorten mogelijk door genetische manipulatie'

Amerikaanse wetenschappers hebben aangetoond dat het mogelijk is om reusachtige soorten groente en fruit te kweken doormiddel van genetische manipulatie.

De onderzoekers ontdekten dat een onderdrukt gen ertoe leidt dat vleestomaten veel groter worden dan andere tomatensoorten.

Wanneer de werking van ditzelfde gen wordt verstoord in andere groente- of fruitsoorten, kunnen er mogelijk ook meer reusachtige vruchten worden gekweekt.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door de groei van vleestomaten op celniveau te bestuderen. Bij de deze tomaten ontstaan er opvallend veel stamcellen aan de bovenkant van de stengel.

Daardoor groeit hier uiteindelijk meer vruchtvlees en krijgen de vruchten een wat opgeblazen uiterlijk.

Genen

Het groeiproces wordt bij tomaten aangestuurd door twee genen. Het zogenoemde WUSCHEL-gen stimuleert de groei van stamcellen bij de stengel. Een gen met de naam CLAVATA3 zorgt ervoor dat de productie van deze cellen niet uit de hand loopt.

Bij vleestomaten zorgt een tekort aan het laatste gen ervoor dat de vruchten nogal groot uitvallen.

Maïs

De wetenschappers vermoeden daarom dat er meer reusachtige soorten groente en fruit kunnen worden gekweekt door genetische manipulatie, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science

De productie van stamcellen wordt bij alle vruchten met een stengel namelijk door een vergelijkbaar genetisch proces in toom gehouden.

Het gen CLAVATA3 zou volgens de onderzoekers bijvoorbeeld kunnen worden onderdrukt in maïs, zodat er grotere maïskolven ontstaan.