'Dinosaurussen legden gekleurde eieren'

Sommige dinosaurussen legden waarschijnlijk gekleurde eieren, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.

In gefossiliseerde eieren van oviraptors zijn sporen gevonden van de pigmenten biliverdine en protoprofyrine.

Deze twee stoffen kunnen ervoor zorgen dat eieren een groene of blauwe kleur krijgen.

Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PeerJ Preprint.

Roodborstjes

Biliverdine en protoprofyrine komen ook voor in de eieren van moderne vogels en zorgen afhankelijk van de manier waarop ze zijn vermengd voor verschillende kleuren.

De twee pigmenten geven de eieren van roodborstjes en emu's respectievelijk een blauwe en een groene kleur, zo is gebleken uit een recente studie

Paleontologen van de Universiteit van Bonn besloten te onderzoeken of de stoffen ook in de eieren van dinosauriërs voorkwamen. Ze voerden onderzoek uit op fossiele resten van eierschalen van oviraptors in China.

Mineralen

Veel van deze dinosauruseieren zijn bijzonder goed bewaard gebleven en niet of nauwelijks vervuild met mineralen. De wetenschappers troffen zowel biliverdine als protoprofyrine aan in de eierschalen.

Volgens hoofdonderzoeker Martin Sander is het niet onlogisch dat de eierschalen van oviraptors dezelfde kleur hadden als de eieren van roodborstjes en emu's.

Net als deze vogels legden de dinosauriërs hun eieren waarschijnlijk in open nesten, in plaats van in diepe kuilen zoals krokodillen en schildpadden. Een gekleurd ei is in een open nest minder goed zichtbaar voor roofdieren dan een wit ei.

Uniek

De kleur van dinosauruseieren was tot nu toe een groot mysterie.

"Het is voor het eerst dat we iets te weten komen over de kleuren van deze eieren", verklaart onafhankelijk paleontoloog David Varricchio van Montana State University op nieuwssite New Scientist.