Nieuwe microscoop van Van Leeuwenhoek ontdekt

Er is een nieuwe microscoop ontdekt van de Delftse lakenhandelaar en microbioloog Antoni van Leeuwenhoek (1632-1723).

Museum Boerhaave in Leiden stelde vast dat een opgedoken exemplaar van de hand van de beroemde microscopenpionier moet zijn.

Het kleine zeventiende eeuwse handmicroscoopje bevond zich in een Britse collectie zilveren poppenhuisattributen en werd verworven door Planetarium Zuylenburgh in Oud-Zuilen, liet het museum donderdag weten. Die wilde laten nagaan of het zilveren instrument daadwerkelijk een Leeuwenhoek betrof.

Het museum vergeleek het exemplaar in zijn restauratieatelier met vijf echte Van Leeuwenhoeken. Ze waren afkomstig uit de eigen Leidse collectie en van het Utrechts Universiteitsmuseum.

''Dit materiaal-technische en optische onderzoek had als uitkomst dat het nieuwe zilveren exemplaar authentiek is, met een vergroting van 248 keer'', verklaart het museum. Het is zeer zeldzaam dat het instrument van zilver is. Meestal zijn ze van messing gemaakt.

Lenzen

Van Leeuwenhoek verwierf de kennis om zelf lenzen te slijpen en te polijsten. Hierdoor kon hij kleine microscopen met één lens maken die tot wel 270 keer konden vergroten. Dat was aanzienlijk meer dan de samengestelde microscopen met meerdere lenzen uit zijn tijd. Dit gaf hem een voorsprong op andere onderzoekers.

Met zijn eigen gefabriceerde instrumenten ontdekte hij zaadcellen, bloedlichaampjes en 'kleine diertjes' (bacteriën). Zijn systematische en uitgebreide reeksen van waarnemingen maakten hem tot de grondlegger van de microbiologie.

Geïdentificeerd

Met het nu geïdentificeerde instrument zijn er wereldwijd elf exemplaren van de Van Leeuwenhoek-microscopen bekend. Museum Boerhaave heeft er vier. Van Leeuwenhoek maakte waarschijnlijk enkele honderden microscopen, waarvan de meeste verloren zijn gegaan.

Het museum presenteert de nieuwe Leeuwenhoek 2 juni officieel aan het publiek. Het zal daar zes weken te zien zijn. Daarna gaat het naar Planetarium Zuylenburgh.