'Panda's kunnen bamboe niet goed verteren'

Hoewel reuzenpanda's voornamelijk bamboe eten, kunnen ze dat voedsel niet goed verteren. Dat zou blijken uit een nieuwe studie van Chinese wetenschappers.

De micro-organismen die in de maag van de panda voorkomen zijn vooral geschikt om vlees af te breken.

Mogelijk onttrekken de dieren daardoor relatief weinig voedingsstoffen aan de planten die ze nu in grote hoeveelheden eten.

Dat melden Chinese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Mbio.

Poep

De onderzoekers verzamelden gedurende een jaar poep van 45 wilde panda's van verschillende leeftijden in het westen van China.

Ze vergeleken de microben in de ontlasting van de dieren met micro-organismen die voorkomen in de uitwerpselen van andere dieren, zoals beren, paarden, leeuwen en kangoeroes.

De microben die het meeste werden aangetroffen in pandapoep, zijn Escherichia, Shigella en Streptococcus.

Vleeseters

Deze bacteriën staan erom bekend dat ze vlees verteren. Ze komen veel voor in de ontlasting van carnivoren, maar worden normaal gesproken niet of nauwelijks aangetroffen bij plantenetende dieren.

Het is goed verklaarbaar dat reuzenpanda's over bacterieën van carnivoren beschikken. Hun voorouders aten namelijk vooral vlees. De eerste primitieve pandasoorten schakelden waarschijnlijk zeven miljoen jaar geleden over op bamboe.

De nieuwe studie bewijst verder nog niet definitief dat panda's plantaardig voedsel slecht kunnen verteren.

Volgens de Amerikaanse bioloog Jonathan Eisen van de Universiteit van Californië is het best denkbaar dat sommige micro-organismen in de maag van de reuzenpanda zich in de loop van evolutie hebben aangepast aan hun nieuwe dieet en inmiddels wel plantaardig materiaal verwerken.

Meer onderzoek is volgens hem noodzakelijk. "Het is in ieder geval zeer interessant om te zien wat er gebeurt met het microbioom van een groep dieren die een heel ander soort voedsel is gaan eten dan hun voorouders", verklaart hij op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Nature.