Schelpen vormen inspiratiebron voor bunkers en verpakkingen

De vorm van zeeschelpen is zo geëvolueerd dat ze enorme druk kunnen weerstaan. Dit inzicht komt van pas bij het ontwerp van verpakkingsmaterialen en van bunkers die mensen moeten beschermen tegen natuurrampen.

Dat ontdekte een team van ingenieurs en natuurkundigen van de Indian Institute of Science en Rice University in Houston.

Ze beschrijven hun onderzoek in het nieuwste nummer van het vrij toegankelijke vakblad Science Advances

De onderzoekers keken op heel kleine schaal naar de structuur en krachtverdeling in zowel een spiraal- als een waaiervormige schelp. Ze ontdekten dat de vorm van de schelp de krachten naar de buitenrand verplaatst, waardoor de kernholte en het weekdier dat daar huist beschermd zijn.

Ook de groeven in de schelp verdelen de spanning, zodat de schelp niet barst.

3D-print

De onderzoekers maakten de schelpen na in kunststof 3D-prints en ontdekten dat de exacte schelp-kopieën twee keer zo veel druk konden weerstaan als een versimpelde imitatie van de vorm, waarbij de krachten minder slim waren verdeeld.

De ingenieurs hopen dat mensen de uitgeëvolueerde schelpbouw kunnen toepassen op schelpvormig verpakkingsmateriaal of in architectuur voor bouwsels die veel kracht moeten weerstaan zoals bunkers.