Wetenschappers creëren kippenembryo met snuit van dinosaurus

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om kippenembryo's doormiddel van genetische modificatie een soort dinosaurussnuit te geven.

De onderzoekers van de Universiteit van Yale onderdrukten enkele genen in de embryo's die normaal gesproken zorgen voor het ontstaan van de snavel.

Daardoor ontwikkelden de ongeboren dieren een primitieve snuit, net als hun verre voorouders, de dinosauriërs Velociraptor en Archeopteryx.

De resultaten van het experiment (zie röntgenfoto) worden beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.

Reptielen

Voorafgaand aan de creatie van de onvolgroeide 'dinosauruskippen' bepaalden de onderzoekers eerst welke genen in de loop van de evolutie hebben gezorgd voor het ontstaan van snavels bij de dinosaurusachtige voorouders van kippen.

Ze slaagden daarin door de genen van reptielen en vogels nauwkeurig te vergelijken.

Deze twee dierklassen stammen beiden af van de dinosauriërs, maar de vogels ontwikkelden een snavel terwijl reptielen hun snuit behielden.

Genen

Uiteindelijk ontdekten de onderzoekers dat de snavels van vogels ontstaan doordat twee genen, genaamd (Fgf8 en Lef1) tot uiting komen in een grote plak van cellen op de plek waar de snavel groeit.

Deze genen komen bij reptielen veel minder sterk tot uitdrukking. Daardoor ontwikkelen deze dieren een snuit.

De wetenschappers besloten bij hun experiment de genen Fgf8 en Lef1 te onderdrukken in kippenembryo's om te zien of de dieren daardoor ook een snuit zouden krijgen.

Begrip

"Ons doel was om een belangrijke stap in de evolutie beter te begrijpen door dit experiment", verklaart hoofdonderzoeker Bhart-Anjan S. Bullar op de nieuwssite van de Universiteit van Yale. "Het was niet zo dat we zomaar een dino-kip wilden creëren."

De wetenschappers lieten de gekweekte embryo's dan ook niet uitgroeien tot volwassen kippen.

Fantastisch

Paleontoloog Jack Horner van de Universiteit van Montana heeft zichzelf wel tot doel gesteld om een levende dinosauruskip te kweken. Dat maakte hij enkele jaren geleden al bekend.

Horner reageert opgetogen op het nieuws dat zijn collega's erin zijn geslaagd om kippenembryo's met een dinosaurussnuit te kweken. "Het is fantastisch nieuws", verklaart hij in de New York Times.

"Ik bewonder de mensen die dit hebben gedaan en nog maar aan het begin van hun loopbaan staan."