'Dinosaurus met uitzonderlijk reukvermogen ontdekt'

Amerikaanse wetenschappers hebben een fossiel ontdekt van een nog onbekende dinosaurus die beschikte over een uitzonderlijke goede neus.

Het gaat om een relatief kleine vleesetende dinosaurus met een relatief groot hersengebied voor de verwerking van geuren.

Waarschijnlijk gebruikte het dier zijn neus om prooien van een grote afstand op te sporen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Pensylvannia in het wetenschappelijk tijdschrift New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin.

Museum

Het fossiel van de dinosaurus met het uitzonderlijke reukvermogen lag al jaren in het State Museum van Pensylvannia en werd beschouwd als een al bekend soort van het geslacht Saurornitholestes.

Uit een nieuwe analyse van de schedel blijkt echter dat het gaat om een nog onbekend dier.

Zo is uit de afdruk van de hersenen in de schedel af te leiden dat belangrijkste hersengebied voor de verwerking van geuren veel meer plek innam dan bij andere dinosaurussen uit dezelfde familie.

Imponerend

"Dat betekent dat deze dinosaurus een beter reukvermogen had dan andere, verwante soorten", verklaart hoofdonderzoeker Steven Jasinski op de nieuwssite van de Universiteit van Pensylvannia.

De nieuw ontdekte dinosaurus heeft de naam Saurornitholestes sullivani gekregen. Het dier was waarschijnlijk snel en lenig, maar niet groot. De heuphoogte van de dinosaurus was hooguit een meter.

Maar het dier moest het dan ook niet hebben van zijn imponerende lichaam. "Deze dino kan worden beschouwd als een zeer intimiderend roofdier, maar vooral door zijn sterke reukzin", aldus Jasinski.