Schakel gevonden tussen simpele en complexe eencelligen

Wetenschappers hebben een eencellige ontdekt die qua complexiteit precies in staat tussen bacteriën en oerbacteriën, en ingewikkeldere eencelligen zoals gisten.

Die bevinding presenteren onderzoekers van een Zweeds, een Noors en een Oostenrijks lab deze week in Nature.

De ontdekking vormt een stukje in de puzzel van het ontstaan van complex leven. Er wordt algemeen aangenomen dat vanuit de oersoep (De oersoep is een mengsel van organische stoffen en water, dat ontstaan is door reacties in de oeratmosfeer van de aarde) in eerste instantie zogeheten archaea ('oerbacteriën') en bacteriën ontstonden.

Vanuit die archaea ontstonden later eencelligen met een beschermlaagje, de celkern, om hun DNA heen, en meer onderdelen zoals energiefabriekjes. Vanuit die complexe eencelligen ontstonden ook de meercelligen, waaronder de mens.

Hoe die stap richting complexiteit in de evolutie gezet is, is niet bekend. Biologen vermoeden dat archaea bacteriën hebben opgeslokt en als 'interne slaven' zijn gaan gebruiken. De nu ontdekte soort vormt een bewijs voor dit scenario.

Deze diepzee-archaea zijn genetisch zeer verwant aan de complexe eencelligen, waardoor de kans erg groot is dat die rechtstreeks van hen afstammen.

Stevigheid

Bovendien beschikken ze over genen die onder meer bijdragen aan de stevigheid van de cellen en het hervormen van membranen. 'Precies eigenschappen die nodig waren om bacteriën te kunnen inbouwen,' zegt Anja Spang, de eerste auteur van het artikel.

De onderzoekers schatten dat de laatste gemeenschappelijke voorouder van deze Lokiarchaetona (vernoemd naar de Noorse god Loki) en de complexere eencelligen zo'n twee miljard jaar geleden leefde.