Amerikaanse wetenschappers hebben een onbekend soort stamcel ontdekt.

Het nieuw ontdekte stamceltype nestelt zich naadloos in een willekeurig embryo als het op de juiste plek wordt ingespoten en kan verrassend snel uitgroeien tot elk willekeurig type weefsel.

Aangezien de stamcellen ook bijzonder makkelijk zijn te kweken in een laboratorium, kunnen ze mogelijk een rol gaan spelen bij het kweken van menselijke organen in dieren.

Dat melden onderzoekers van het Salk Institute for Biological Sciences in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Staart

De wetenschappers ontdekten de cellen bij een experiment waarbij ze menselijke stamcellen in muizenembryo's injecteerden.

Sommige van de cellen leken in eerste instantie niet te worden opgenomen door de embryo's. Maar toen de onderzoekers ze inspoten in verschillende regio's van het onvolwassen muizenlichaam, veranderde dat.

De stamcellen die in het staartgedeelte van het embryo werden geplaatst, begonnen plotseling wel te groeien. De zogenoemde regio-selectieve pluripotente stamcellen vermenigvuldigden zich zelfs sneller en stabieler dan andere stamcellen toen ze eenmaal op de goede plaats zaten.

Reserve-organen

Verder was het DNA van de cellen relatief makkelijk te bewerken in het laboratorium. Normaal gesproken is dat erg lastig bij gekweekte stamcellen.

Hoofdonderzoeker Juan Carlos Izpisua Belmonte hoopt met het nieuw ontdekte stamceltype een eerste stap te zetten naar het kweken van 'reserve-organen' voor mensen in de lichamen van dieren.

Hij hoopt bij een volgend experiment menselijke stamcellen in varkensembryo's te implanteren, zo meldt Nature News.

Op dat termijn zou dat kunnen leiden tot het kweken van menselijke levers of nieren in varkens. Maar Izpisua Belmonte benadrukt dat er dan eerst veel ethische bezwaren moeten worden weggenomen.