'Asteroïden leveren regelmatig water af op andere planeten'

Asteroïden leveren waarschijnlijk regelmatig water af op planeten en sterren. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Britse wetenschappers hebben een grote hoeveelheid waterstof en zuurstof waargenomen in de atmosfeer van een witte dwergster.

Dat wijst erop dat een asteroïde ooit water heeft afgeleverd op de ster, op ongeveer dezelfde manier als vermoedelijk ooit op aarde is gebeurd.

De nieuwe bevinding is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Telescoop

De onderzoekers van de Universiteit van Warwick bestudeerden de atmosfeer van de witte dwergster SDSS J1242+5226 met behulp van een telescoop op de Canarische eilanden.

Bij een inslag van een waterrijke asteroïde op een hemellichaam blijft er altijd waterstof en zuurstof achter in de dampkring. Aan de hoeveelheden van deze stoffen kunnen wetenschappers zien hoe groot de ruimtesteen ongeveer moet zijn geweest.

De witte dwergster werd vermoedelijk ooit geraakt door een asteroïde met een doorsnede van ongeveer 900 kilometer, zo blijkt uit de nieuwe observaties.

Water

De inslag leverde de ster behoorlijk veel water op. "De hoeveelheid water die we hebben gemeten op SDSS J1242+5226 komt overeen met 35 procent van de oceanen op aarde", verklaart hoofdonderzoeker Roberto Raddi op de nieuwssite van de Universiteit van Warwick.

Ook de aarde is waarschijnlijk ooit aan water gekomen door inslagen van ruimtestenen.

"Over het algemeen wordt aangenomen dat de aarde oorspronkelijk een droge planeet was", aldus hoofdonderzoeker Raddi. "Ons onderzoek ondersteunt de theorie dat de oceanen die we vandaag de dag kennen, zijn ontstaan door inslagen van asteroïden die water bevatten."

Buitenaards leven

Volgens de wetenschappers suggereren de nieuwe bevindingen dat er nog veel meer planeten in ons sterrenstelsel door kometen zijn voorzien van water.

De kans dat er op een andere planeet dan de aarde ook levensvormen zijn ontstaan, is daardoor mogelijk iets groter dan tot nu toe werd aangenomen.