'Vuurmieren verspreiden zich over wereld dankzij graaftechniek'

Vuurmieren verspreiden zich gemakkelijk over verschillende werelddelen, dankzij de flexibele techniek die ze gebruiken bij het graven van hun nesten. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

De insecten stemmen hun graaftechniek af op de grootte van de korrels in de gebieden waar ze terechtkomen.

Daardoor zijn de diertjes in staat om hun complexe nesten te bouwen in vrijwel alle soorten aarde.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

Röntgenstraling

De wetenschappers testten hoe goed de vuurmieren konden graven door groepen van de insecten in drie verschillende bakken met aarde te plaatsen. De grootte van de aardkorrels in deze bakken liep uiteen van klein naar gemiddeld tot groot.

Tijdens het experiment brachten de onderzoekers met röntgenstraling in kaart hoe de nesten van de mieren zich ontwikkelden in de bakken aarde.

Brokken

Al snel bleek dat de insecten hun graaftechniek afstemden op de grootte van de korrels. Wanneer ze te maken hadden met grote aardkorrels schoven ze deze één voor één uit hun nesten bij het graven van de tunnels.

Als de ondergrond bestond uit heel fijn materiaal, persten ze de korreltjes eerst samen tot grotere brokken om die vervolgens naar buiten te schuiven.

Volgens hoofdonderzoeker Dan Goldman van de Universiteit van Georgia verklaart de flexibele graaftechniek hoe vuurmieren zich zo makkelijk kunnen verspreiden naar nieuwe gebieden. "Ze arriveerden tachtig jaar geleden in de Verenigde Staten", verklaart hij op BBC News. "Inmiddels hebben ze hun nesten gebouwd in allerlei staten: van Georgia tot Los Angeles. Ze kunnen in elk soort ondergrond graven."

Robots

Vuurmieren komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar hebben zich inmiddels verspreid naar onder meer Noord-Amerika, Australië en China. In Nederland komen de insecten nog niet voor.

Volgens Goldman is zijn studie naar de graaftechniek van vuurmieren niet alleen interessant voor biologen. De nieuwe inzichten zouden van mogelijk pas kunnen komen bij het ontwerp van kleine gravende robots.