Wetenschappers geven spinnenzijde extra kracht

Italiaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om spinnen extra sterke zijde te laten produceren door ze te bespuiten met 'supermaterialen'.

Als spinnen worden besproeid met grafeen of koolfstof nanobuisjes, vervaardigen ze daarna gemiddeld genomen sterkere spinnenwebben. Dat melden de onderzoekers van de Universiteit van Trento op arXiv.org.

Het is nog onduidelijk hoe de zeer sterke kunstmatige materialen zich precies kunnen vermengen met de natuurlijke zijde van de dieren.

Douche

De wetenschappers gebruikten bij hun experiment vijftien trilspinnen. De dieren werden besprenkeld met een mix van water en grafeen of koolstof nanobuisjes. Deze materialen behoren tot de sterkste stoffen ter wereld. Vooral na een douchebeurt met koolstof nanobuisjes produceerden de spinnen vaak een sterker soort zijde dan normaal. Hun spinnenwebben waren gemiddeld 3,5 keer zo sterk als natuurlijk spinnenzijde.

Overleden

Hoofdonderzoeker Nicola Pugno vermoedt dat spinnen wel vaker bepaalde stoffen uit hun omgeving opnemen en verweven met hun zijde. Maar hij kan niet aantonen hoe de dieren het grafeen en de koolstof nanobuisjes hebben opgepikt.

Niet alle spinnen reageerden dan ook op dezelfde manier. Sommige dieren sponnen juist een zwakker web nadat ze waren besproeid met de 'supermaterialen'.

Verder overleden vier van de bij de studie gebruikte spinnen na het experiment.

Superieur

Desondanks wil Pungo verder experimenteren met het besproeien van spinnen. Hij gelooft dat hij een methode heeft gevonden om spinnenzijde (één van de sterkste natuurlijke materialen) te combineren met de sterkste door mensen gemaakte materialen.

"Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot nieuwe materialen met superieure eigenschappen", verklaart hij op nieuwssite New Scientist.