'Vogelvoer in tuin helpt slechts beperkt aantal soorten'

Mensen die in hun tuin vogels voeren, helpen daarmee slechts een zeer beperkt aantal soorten, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Vooral relatief agressieve vogelsoorten zoals duiven en spreeuwen profiteren van vogelvoer in tuinen.

Vogels die vooral insecten eten, verdwijnen juist uit achtertuinen als er actief wordt gevoerd door de bewoners.

Dat melden biologen uit Nieuw-Zeeland in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Voedselstation

De wetenschappers bestudeerden vogelpopulaties in 23 tuinen in Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland.

In dertien tuinen waren zogenoemde voedselstations voor vogels opgesteld, in de andere twaalf tuinen was geen vogelvoer aanwezig.

De onderzoekers telden in de tuinen met voedsel gemiddeld 2,4 keer zo veel spreeuwen als in de tuinen zonder voedselstation. Ook werden er 3,6 keer zo veel duiven waargenomen.

Insecteneters zoals de Maorimangrovezanger (een inheemse Nieuw-Zeelandse vogel) kwamen juist veel minder voor in de tuinen waar de meer agressieve soorten hun feestmaal hielden.

Koolmezen

Het onderzoek is vooralsnog te kleinschalig om definitieve conclusies aan te verbinden. Maar het Nieuw-Zeelandse experiment suggereert dat het voeren van vogels in tuinen ook in Nederland zou kunnen leiden tot het afschrikken van vogels die veel insecten eten zoals koolmezen en vinken.

De Nieuw-Zeelandse onderzoekers willen met hun studie echter niet oproepen om te stoppen met het voeren van vogels.

Bomen

"Het is juist belangrijk dat mensen in de stad een connectie met de natuur opbouwen", aldus hoofdonderzoekster Josie Gailbraith op Physorg.com.

Wel raadt ze vogelliefhebbers aan om niet alleen voedsel te gebruiken om vogelsoorten te lokken.

"Als je een diverse groep vogels wilt trekken, zijn ook het planten van bomen belangrijk. Verder is het is aan te raden om de dieren een bron van water te bieden."