Wetenschappers hebben in China een dinosaurus opgegraven met zeer bijzondere vleugels.

Het dier had bij zijn ellebogen twee uitstekende botten waaraan weefsel kleefde dat mogelijk een soort vleermuisvleugel vormde.

Het is onduidelijk of de dinosaurus ook echt kon vliegen met behulp van de opvallende lichaamsdelen.

Dat melden Chinese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Opgraving

Het fossiel werd opgegraven in de Tiaojishan-formatie in de provincie Habei. In dit gebied zijn veel resten van zoogdieren, vogels, dinosauriërs en pterosauriërs (vliegende reptielen) opgegraven.

Maar nog nooit eerder – ook niet op andere plekken in de wereld - werd er een dinosaurus aangetroffen met vleermuisachtige vleugels.

Het opmerkelijke dier behoorde tot het geslacht Scansoriopteryx, dat bestond uit kleine gevederde dino's.

Mislukt

Het reptiel heeft de naam Qi Yi gekregen. Waarschijnlijk leefde het dier nog voordat Archaeopteryx ontstond. Dit was voor zover bekend de eerste dinosaurus die kon vliegen.

Mogelijk was de 'vleermuisdino' die nu is opgegraven een mislukt experiment tijdens de evolutie van dinosauriërs.

In het skelet van het dier werden geen 'aansluitingen' gevonden voor sterke spieren rondom de vleugels. De wetenschappers vermoeden dan ook dat het dier niet op eigen kracht kon vliegen, maar hooguit zweefvluchten maakte.

Uniek

"We weten niet zeker of Qi Yi zweefde of echt met zijn vleugels klapperde", verklaart hoofdonderzoeker Xing Xu op nieuwssite New Scientist. "Wat we wel zeker weten, is dat de vleugels van het dier uniek waren in de evolutie van deze dinosaurussen tot vogels."