Kauwen op kauwgom zorgt ervoor dat liedjes minder snel in je hoofd blijven zitten, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De kaakbewegingen die mensen maken wanneer ze kauwgom in hun mond hebben, leiden de hersenen waarschijnlijk af van muziek.

Als proefpersonen kauwgum kauwen terwijl ze naar popliedjes luisteren, ligt het aantal keer dat een nummer in hun hoofd blijven zitten ongeveer 40 procent lager dan wanneer hun mond leeg is.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Reading in het wetenschappelijk tijdschrift Quarterly Journal of Experimental Psychology.

Knop

De wetenschappers baseren hun conclusie op verschillende experimenten met de aanstekelijke nummers Play Hard van David Guetta en Payphone van Maroon 5.

Proefpersonen moesten luisteren naar fragmenten van 30 seconden waarin het refrein van de liedjes werd gespeeld. Vervolgens moesten ze drie minuten proberen om niet meer aan de muziek te denken.

Als ze in de periode van drie minuten toch aan het zojuist afgespeelde nummer dachten, moesten ze een knop indrukken. De proefpersonen deden allemaal twee keer mee aan het onderzoek: één keer met kauwgom en één keer zonder.

Hersenen

Uit de experimenten bleek dat de deelnemers gemiddeld tien keer per drie minuten aan het muziekfragment dachten wanneer ze niets in hun mond hadden. Kauwend op kauwgum hoorden ze het liedjes na het afspelen nog slechts zes keer in hun gedachten.

De kauwbewegingen hebben mogelijk een specifiek effect op de hersenen.

Ter controle lieten de wetenschappers de proefpersonen namelijk ook andere bewegingen maken tijdens het luisteren naar de muziek. Ze moesten bijvoorbeeld met hun vingers op een tafel tikken. Maar dat had geen enkele invloed op de mate waarin liedjes in hun hoofd bleven zitten.

Verdrijven

Een kauwgompje nemen is volgens hoofdonderzoeker Philip Beam dan ook het beste medicijn tegen een liedje dat ongewild in je hoofd zit, zo verklaart hij in de L.A. Times.

"De kans is echt kleiner dat het opnieuw op komt zetten als je begint te kauwen."