Wetenschappers hebben in Chili fossielen opgegraven van een dinosaurus met een zeer vreemde combinatie van lichaamskenmerken.

Het gaat om een dinosaurus die familie was van de T-rex, maar voornamelijk planten at.

Het dier kon drie meter lang worden, maar beschikte over een buitenproportioneel kleine schedel. Zijn poten leken gek genoeg op die van langnekdinosauriërs.

De fossielen van de bijzondere soort worden uitgebreid beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Jongen

De eerste resten van de dinosaurus werden vorig jaar ontdekt door de 7-jarige Diego Suarez op een rotsvlakte in het zuiden van Chileens Pategonië. De jongen was met zijn zusje aan het zoeken naar bijzondere stenen en stuitte op de fossielen.

Door de vreemde lichaamskenmerken werd door wetenschappers in eerste instantie aangenomen dat het ging om resten van verschillende dinosaurussoorten.

Bij opgravingen werden later echter enkele complete skeletten gevonden van de dinosaurus, die nu is vernoemd naar zijn ontdekker. Het dier heeft de naam Chilesaurus diegosuarezi gekregen.

Planten

De nieuw ontdekte dinosaurus behoort tot de theropoda, een groep van tweepotige voornamelijk vleesetende dinosauriërs waaronder ook de T-rex en Velociraptor vallen.

Uit het gebit van Chilesaurus blijkt echter dat het dier leefde op een dieet van planten.

De wetenschappers vergelijken de dinosaurus met het vogelbekdier. Ook dat dier heeft namelijk lichamelijke eigenschappen die op het eerste gezicht niet bij elkaar passen (het is het enige zoogdier met een snavel).

"Chilesaurus kan worden beschouwd als een vogelbekdier-dinosaurus, omdat de verschillende onderdelen van zijn lichaam afkomstig lijken te zijn van uiteenlopende soorten dinosauriërs", aldus hoofdonderzoeker Martin Ezcurra van de Universiteit van Birmingham op nieuwssite ScienceDaily

Het vreemde lichaam is volgens Ezcurra te verklaren aan de hand van zogenoemde convergente evolutie.

Bij dat proces gaan dieren in bepaalde opzichten lijken op soorten waaraan ze niet zijn verwant, puur omdat ze dezelfde levensstijl hebben en daardoor dezelfde evolutionaire processen doormaken.