'Kleur van licht beïnvloedt lichaamsklok'

De kleur van licht heeft een grote invloed op de interne klok van dieren en waarschijnlijk ook mensen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De lichaamstemperatuur van muizen stijgt sterk als de kleur van het licht in hun omgeving langzaam verandert van geel in blauw, net als de avondhemel.

De kleurverandering heeft zelfs meer invloed op de nachtdieren dan afname van de felheid van licht.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Manchester in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS Biology.

Hersenactiviteit

De wetenschappers stelden bij hun onderzoek muizen bloot aan verschillende soorten licht. Soms veranderde de felheid, soms alleen de lichtkleur.

De onderzoekers registreerden de reactie van de muizen en hun hersenactiviteit in het hersengebied waar hun biologische klok zit.

Uit het onderzoek blijkt dat muizen verrassend gevoelig zijn voor de kleur van licht. Zodra er blauwtinten in het licht komen, worden ze een stuk actiever.

Scheiden

"Het is voor het eerst dat we hebben kunnen onderzoeken in hoeverre de kleur van licht de lichaamsklok beïnvloedt", aldus hoofdonderzoeker Timothy Brown op nieuwssite ScienceDaily.

"Tot nu toe was dat lastig, omdat we kleurverandering niet konden scheiden van veranderingen in felheid. Met nieuwe experimentele technieken is het nu toch gelukt."

Nachtdienst

De wetenschappers vermoeden dat ook de lichaamsklok van mensen sterk reageert op de kleur van licht.

"Onze bevindingen zijn zeer waarschijnlijk van toepassing op mensen", aldus Brown. "In theorie zou kleur kunnen worden gebruikt om de menselijke lichaamsklok te manipuleren, bijvoorbeeld tijdens nachtdiensten."