'Mieren vermijden files door snelheid te maken'

Mieren vermijden opstoppingen door snelheid te maken, zo blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Als mieren met veel soortgenoten over een smal paadje lopen, verhogen de dieren hun loopsnelheid met ongeveer 25 procent.

Door die strategie ontstaan er zelfs bij grote drukte geen opstoppingen op de routes die de insecten nemen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Potsdam in het wetenschappelijk tijdschrift Naturwissenschaften.

Filmen

De onderzoekers bestudeerden de verkeersstromen in een mierenkolonie door de insecten te filmen.

Soms zorgden de wetenschappers kunstmatig voor grote drukte in een bepaald gebied door stukjes voedsel langs de route te plaatsen

Vervolgens bestudeerden ze hoe de mieren daarop reageerden. Aan de hand van de beelden kon precies worden berekend hoe snel de diertjes liepen.

De wetenschappers namen bij hun experimenten geen enkele keer een grote opstopping waar. Wel gebeurden er kleine ongelukjes als de mieren hun snelheid verhoogden: soms botsten enkele individuen tegen elkaar op.

Ongelukken

Volgens hoofdonderzoekster Christiane Hönicke kan het 'verkeersgedrag' van mieren uiteindelijk leiden tot nieuwe innovaties bij het regelen van verkeer op snelwegen, zo meldt Science Now. Ze is van plan om vervolgstudies te doen naar de loopsnelheid van de dieren in verschillende situaties.

Ook uit eerder onderzoek is al gebleken dat mieren hun gedrag aanpassen bij grote drukte. Zo ontdekten wetenschappers uit India begin dit jaar dat de insecten in druk verkeer minder vaak van hun looplijnen afwijken.

Hoofdonderzoeker Apoorva Nagar verklaarde destijds echter dat er ook gewoontes zijn die mensen in het verkeer beter niet kunnen overnemen van mieren. "Ze maken zich totaal niet druk om ongelukken of botsingen."