De maan ontstond waarschijnlijk na een botsing van de aarde met een bijna identieke zusterplaneet, zo blijkt uit een nieuwe simulatie.

Wetenschappers nemen al langer aan dat de maan is ontstaan ontstaan uit de brokstukken van een onbekend hemellichaam dat 4,5 miljard jaar geleden met de aarde in botsing kwam.

Vanuit die theorie bezien is het echter vreemd dat de maan een chemische samenstelling heeft die sterk overeenkomt met die van de aarde.

Israëlische onderzoekers komen nu met een verklaring voor dat raadsel in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Theorie

De overeenkomsten tussen de maan en de aarde zijn op chemisch gebied zo groot, dat het hemellichaam dat 4,5 miljard jaar geleden op onze planeet botste vrijwel identiek moet zijn geweest van samenstelling om de huidige gelijkenissen te verklaren.

Die theorie leek altijd vergezocht. Uit eerdere studies is gebleken dat de kans op een botsing tussen de aarde en een bijna identieke planeet ongeveer 1 procent was.

Simulatie

Maar een nieuwe computersimulatie van de Israëlische onderzoekers wijst uit dat het het in ons zonnestelsel waarschijnlijk vrij gebruikelijk is dat planeten die met elkaar botsen een vergelijkbare chemische samenstelling hebben.

De onderzoekers lieten in het model tweeduizend planeten met elkaar botsen, totdat er enkele grote planeten overbleven.

"Wat we ontdekten is dat botsende hemellichamen in ons zonnestelsel ontzettend vaak op elkaar lijken", verklaart hoofdonderzoekster Alessandra Mastrobuono-Battisti op Science Now.

Zussen

Botsende planeten hebben waarschijnlijk vaak overeenkomsten, omdat ze dicht bij elkaar liggen en onder dezelfde omstandigheden zijn ontstaan.

"De aarde en de maan zijn daarom waarschijnlijk zussen, in de zin dat ze zijn opgegroeid in dezelfde omgeving", aldus Mastrobuono-Battisti.