Amerikaanse wetenschappers hebben 'skeletschoenen' ontwikkeld, waarmee mensen 7 procent efficiënter lopen.

De schoenen bevatten een uitwendig skelet dat bestaat uit een veer die aan de onderbenen kan worden bevestigd.

Als de voet los komt van de grond, ontspant de veer zich. De energie die dan vrijkomt, helpt mee bij de afzet en ontlast de kuitspieren.

Dat melden onderzoeker van Vanderbilt University in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Loopband

De schoenen werken niet op stroom. Bij het neerzetten van de voet, spant de veer zich en wordt er in feite energie opgeslagen voor de afzet.

De onderzoekers testten hun stroomloze uitvinding door proefpersonen op een loopband stukjes te laten wandelen met de speciale schoenen. Tijdens het lopen werd ook de zuurstofopname van de deelnemers aan het experiment gemeten.

Efficiënt

Uit het onderzoek blijkt dat mensen met het exoskelet aan hun onderbenen zich gemiddeld 7 procent minder hoefden in te spannen dan proefpersonen die normale schoenen droegen.

Zeven procent klinkt niet als een grote verbetering. Maar de menselijke manier van lopen is in de loop van miljoenen jaren vrij optimaal geëvolueerd. Vooraf betwijfelden sommige wetenschappers daarom of het proces überhaupt nog efficiënter kon worden gemaakt.

Video: 'Skeletschoenen' laten mensen 7 procent efficiënter lopen

Obesitas

De grote vraag is wel of het wel zo gezond is om wandelen minder inspannend te maken.

"Ik krijg die vraag vaak", verklaart onderzoeker Gregory Sawicki op de nieuwssite van Nature. "Waarom zou je energie willen besparen als obesitas nu al zo'n groot probleem is."

Volgens Sawicki kan het exoskelet mensen echter aanmoedigen om verder en vaker te gaan lopen. Ook kan het schoensysteem het sportieve leven van ouderen verlengen.

"65-jarigen zouden met deze schoenen echt veel langer actief kunnen blijven", aldus de onderzoeker.