Mannen hebben een voorkeur voor vrouwen met een curve onderin hun wervelkolom en niet zo zeer voor een groot achterwerk. Dat zou blijken uit nieuw onderzoek.

Mannen zijn het meest aangetrokken tot vrouwen met een ronding van ongeveer 45 graden op de plek waar de wervelkolom overgaat in het achterwerk.

De grootte van de billen heeft nauwelijks invloed op de seksuele aantrekkingskracht van vrouwen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Texas in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution and Human Behavior

Verschillende beelden

De onderzoekers confronteerden honderd mannen met verschillende beelden van vrouwenlichamen waarin de wervelkolom was gemanipuleerd.

Soms zat er een grote of minder grote curve onderin de ruggengraat, soms was de onderkant van de wervelkolom bijna recht.

De proefpersonen moesten aangeven welk lichaamstype ze het meest aantrekkelijk vonden.

"Het onderzoek stelt ons in staat om te laten zien dat mannen veel meer een voorkeur hebben voor vrouwen met een specifieke curve in de ruggengraat dan voor een bepaalde massa van de billen", verklaart hoofdonderzoeker Eric Russell op de nieuwssite van de Universiteit van Texas.

Volgens hoofdonderzoeker David Lewis is deze voorkeur evolutionair gezien goed te verklaren.

"Deze structuur van de ruggengraat zorgde er waarschijnlijk voor dat vrouwen hun gewicht tijdens de zwangerschap beter op konden vangen met hun heupen", verklaart hij. "De vrouwen waren daardoor mogelijk beter in staat om voedsel te zoeken terwijl ze in verwachting waren en liepen minder snel beschadigingen aan hun rug op."

Mannen die een voorkeur ontwikkelden voor deze vrouwen hadden volgens Lewis een partner die beter voor nakomelingen kon zorgen en gemakkelijk meerdere zwangerschappen kon ondergaan zonder letsel op te lopen.

Ingebakken

De voorkeur voor vrouwen met deze eigenschap is volgens de wetenschapper nog altijd ingebakken in de moderne man.

De studie is echter nog te kleinschalig van opzet om definitieve conclusies te trekken over de aantrekkingskracht van een gebogen wervelkolom.

Ook wordt de evolutionaire verklaring van Lewis niet onderbouwd in de studie.

"Maar het is belangrijk om onze conclusies vanuit een evolutionair perspectief te bekijken", stelt de onderzoeker zelf. "Op die manier kunnen we niet alleen onze biologische kennis vergroten, maar ook nieuwe inzichten verwerven in de sociale wetenschap."