Prehistorische krokodil liep op achterpoten

Amerikaanse wetenschappers hebben de resten ontdekt van een prehistorische krokodilachtige die op zijn achterpoten liep.

De primitieve krokodil was ruim drie meter lang en leefde ongeveer 231 miljoen jaar geleden.

Het dier stond waarschijnlijk bovenaan de voedselketen voordat de eerste dinosauriërs op het toneel verschenen.

Dat melden onderzoekers van North Carolina State University in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Schedel

De resten van het prehistorische reptiel zijn gevonden in de Pekin Formation, een rotsformatie in North Carolina. Bij de opgraving werden een ruggengraat, een voorpoot en een deel van de schedel blootgelegd.

Met behulp van een computermodel en gegevens van fossielen van verwante krokodilachtigen slaagden de onderzoekers erin om het volledige lichaam van het reptiel driedimensionaal te reconstrueren op de computer.

De krokodil leefde waarschijnlijk voornamelijk op het land en jaagde lopend op zijn achterpoten op kleine zoogdieren.  Het dier heeft de naam Carnufex carolinensis, oftewel 'slachter van Carolina' gekregen.

Voedselketen

De krokodilachtige hoorde waarschijnlijk bij een grote groep roofdieren die streden om de toppositie in de voedselketen, waaronder ook de eerste tweepotige dinosauriërs.

"We wisten al dat er veel toproofdieren leefden in deze geologische periode", verklaart hoofdonderzoekster Lindsay Zanno op de nieuwssite van de Universiteit van North Carolina.

"Maar het was nog niet duidelijk dat de voorouders van krokodillen bij de meest dominante roofdieren hoorden voordat de dinosaurussen die rol definitief op zich namen in Noord-Amerika."

Toen de dinosauriërs de Carnufex uiteindelijk verdrongen aan de top van de voedselketen, evolueerden de voorouders van krokodillen waarschijnlijk tot slankere dieren die meer opportunistisch jaagden, zoals moderne vossen en hyena's.

"Als je je die dieren wilt voorstellen, denk dan aan een vos met een krokodillenhuid in plaats van een vacht."