'Hyena met hoge sociale status leeft langer'

Hyena's met een hoge sociale status leven vermoedelijk bovengemiddeld lang. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Als hyena's hoog in de hiërarchie van hun roedel staan, zijn hun telomeren gemiddeld genomen langer dan die van hun soortgenoten .

Dat melden onderzoekers van Michigan State University in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Telomeren zijn de uiteinden van chromosomen. De stukjes DNA bepalen hoe vaak een cel zich deelt en hebben waarschijnlijk grote invloed op de gezondheid en levensduur van dieren.

Vlees

De wetenschappers bestudeerden bij hun onderzoek in totaal 54 wilde hyena's uit verschillende roedels in Kenia.

"Als je de hiërarchie in zo'n groep wilt vaststellen is dat heel eenvoudig: je gooit gewoon wat vlees naar de dieren, dan blijkt vanzelf wie dominant is en wie niet", verklaart hoofdonderzoekster Nora Lewin op de nieuwssite van Michigan State University.

Toen de sociale status van de roofdieren eenmaal in kaart was gebracht, namen de wetenschappers bloedmonsters af bij de hyena's om de lengte van hun telomeren te bestuderen in hun bloedcellen.

Vrouwtjes

Bij de meer dominante dieren bleken deze specifieke stukjes DNA gemiddeld genomen langer dan bij hun volgzame soortgenoten. Dit suggereert dat deze dieren ouder worden dan hun meer volgzame soortgenoten. Opvallend was dat vooral dominante vrouwtjes bijzonder lange telomeren hadden.

"Deze studie laat voor het eerst het effect van sociale status op de lengte van telomeren zien bij wilde zoogdieren", aldus Lewin. "De ontdekking verbetert ons begrip van de manier waarop de sociale en ecologische omgeving de levensduur van dieren en andere organismen beïnvloedt."

Volgens de wetenschappers is meer onderzoek noodzakelijk om het verband tussen een hoge sociale status en lange telomeren te kunnen verklaren.