Zoogdieren lijken genetisch gezien het meeste op hun vader. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Hoewel muizen evenveel genetisch materiaal van hun moeder als van hun vader erven, komen er meer genen van de vader tot uitdrukking in hun lichaamsweefsel.

Aangezien muizen genetisch gezien veel lijken op mensen, suggereert het onderzoek dat ook bij mensen de 'vaderlijke' genen dominant zijn.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

Muizenpopulatie

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen op basis van experimenten met muizen van het Collaborative Cross, de genetisch meest diverse muizenpopulatie ter wereld, gehuisvest aan de Universiteit van North Carolina.

Bij het onderzoek werden negen baby's verwekt met drie muizenrassen. Uit elk ras werden er muizen gebruikt als vader en als moeder.

Vervolgens werd bij alle nakomelingen op volwassen leeftijd een genetisch onderzoek verricht.

Hersenen

De wetenschappers brachten bij alle muizen hun genexpressie in kaart in verschillende weefsels. Dat wil zeggen dat ze voor enkele honderden genen onderzochten in hoeverre die genen waren vertaald in de aanmaak van eiwitten en dus daadwerkelijk invloed hadden op lichaamsprocessen.

Uit het onderzoek bleek dat er bij alle dieren meer genen van de vader tot uiting waren gekomen dan genen van de moeder.

"We ontdekten dat de expressie over het hele genoom genomen uit balans was in het voordeel van de vader", verklaart onderzoeker James Crowley op de nieuwssite van de Universiteit van North Carolina.

"Die verstoorde balans zorgde er bijvoorbeeld voor dat de genexpressie in het brein van de muizen veel meer leek op die van hun vader dan die van hun moeder."

Ziektes

Meer en uitgebreider onderzoek moet uitwijzen of vaderlijke genen echt bij alle zoogdieren dominant zijn. Als dat zo is, heeft het vooral consequenties voor de overdracht van erfelijke ziektes.

"Stel dat een bepaalde genmutatie slecht is", verklaart hoofdonderzoeker Pardo-Manuel de Vilhena in de Britse krant The Independent. "Als die mutatie wordt geërfd van de moeder, is er blijkbaar minder kans dat dit DNA tot uitdrukking komt, dan wanneer het zou zijn geërfd van de vader."

"Het gevolg van een mogelijk ziekmakende mutatie is dan dus afhankelijk van de ouder die dit stukje DNA doorgeeft."