Mensen ruiken onbewust aan hun handen nadat ze iemand de hand hebben geschud, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Personen die zich aan elkaar hebben voorgesteld door middel van een handdruk, brengen daarna opvallend vaak één van hun handen richting hun neus.

Vervolgens snuiven ze de lucht op die van hun hand afkomt.

Dat melden Israëlische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift eLife.

Neus

De wetenschappers filmden 280 proefpersonen vlak voor en vlak nadat ze met een handdruk werden begroet door een onderzoeksmedewerker.

Na de kennismaking waren de deelnemers aan het experiment relatief vaak geneigd om aan hun hand te ruiken. Ze snoven gemiddeld twee keer zo lang aan hun vingers als daarvoor.

Dat bleek niet alleen uit het feit dat de proefpersonen hun hand vaker onder hun neus hielden, maar ook uit de luchtstroming in hun neus die werd gemeten met sensoren.

Zelf waren de deelnemers zich niet of nauwelijks bewust van het feit dat ze aan hun handen roken.

Honden

Volgens de onderzoekers toont het onderzoek aan dat lichaamsgeur een belangrijke rol speelt bij sociale interacties tussen individuen, net als bij dieren.

"Knaagdieren, honden en andere zoogdieren ruiken vaak aan zichzelf en anderen bij interacties", verklaart hoofdonderzoeker Noam Sobel op de nieuwssite van het Weizmann Institute of Science.

"In de loop van de evolutie hebben mensen deze gewoonte ook in stand gehouden, alleen op een meer onbewust niveau."