Hommels maken soms dezelfde soort geheugenfouten als mensen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als hommels nectar verzamelen, keren ze af en toe terug naar de verkeerde bloemen.

Ze gaan dan bijvoorbeeld op bloemen zitten die geen nectar bevatten, maar qua kleur en patroon lijken op andere bloemen die vloeistof wel produceren.

Dat suggereert dat de dieren hun herinneringen net als mensen soms door elkaar halen, zo melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Kunstbloemen

Bij een experiment in een laboratorium trainden de wetenschappers hommels om kunstbloemen te herkennen waarin ze honing konden vinden. Het ging om gele bloemen en om bloemen met een opvallend zwartwit geringd patroon.

In beide bloemtypes konden de insecten nectar vinden, maar wel op verschillende tijdstippen.

Drie dagen later werd getest of de hommels hadden onthouden waar ze hun geliefde voedsel konden vinden.

Verkeerd

De insecten werden opnieuw geconfronteerd met verschillende soorten kunstbloemen, waaronder de types waarin ze al eerder nectar hadden gevonden.

De dieren bleken in sommige gevallen te kiezen voor de verkeerde bloemen met een geelwit geringd patroon dat ze nooit eerder hadden gezien.

Dat suggereert volgens de wetenschappers dat de hommels hun eerdere herinneringen aan de gele en zwartwit geringde bloemen door elkaar haalden.

Geheugenfouten

"Bijen slaan waarschijnlijk niet elk type bloem apart op in hun geheugen", aldus hoofdonderzoeker Lars Chittka op nieuwssite New Scientist. "In plaats daarvan kijken ze naar veel voorkomende eigenschappen van bloemen die nectar opleveren en slaan ze die op."

"Dit onderzoek laat zien dat geheugenfouten die wij als mensen vaak maken, ook voorkomen bij insecten, een diersoort die ver van ons afstaat", verklaart de Amerikaanse bioloog Stefano Ghirlanda.

"Waarschijnlijk hebben alle dieren met een zenuwstelsel dus hetzelfde soort geheugenmechanisme."